Rabu, 16 Disember 2015

Disiplin. Satu perkataan yang kukuh dan tebal, tiada usapan mahupun kelembutan yang dapat dirasakan daripadanya. Namun itulah yang mengubah dan membentuk banyak kejayaan dan kemajuan bangsa manusia. Barat menegakkan tiang ketamadunan di atas asas perkataan ini. Juga, ‘dia’lah juga perkataan yang paling dibenci oleh ‘budaya’ orang melayu. Jangankan mendekat, menyebutnya sahaja banyak mulut dan bibir yang menjuih dan mencebek. Begitulah ‘hebat’nya melayu yang ber ‘tuan’ di tanah sendiri. Tanpa faham dan tidak mahu langsung untuk mendekati setiap resapan , makna dan manfaat ‘disiplin’ itu bila diterapkan.

Islam, ada tersembunyi disiplin di dalam ibadat dan seluruh gaya hidupnya -semua disulam bersama. Dan tidak dapat tidak disangkal melayu itu ISLAM! Ganjil dan ajaib umat melayu itu boleh sahaja berdiri dan menyombong tanpanya. Sebenarnya islam itu sendiri berkembang di atas disiplin. Maka apakah lagi yang dapat menyangkal akan signifikasi perkataan ajaib ini.


Memalukan! Apabila sahaja yang menulis ini sendiri tidak memegangnya, menagkap dengan sepenuhnya, menelan-wahamnya selahap-lahapnya. Itulah yang masalah dan kelemahannya, apabila sahaja yang mengalir di dalamnya darah melayu yang sama. Ya, itu ‘alasan’. Ituulah juga yang menjadi perkataan yang paling sinonim dengan bangsa melayu itu. A.L.A.S.A.N. ..hebat memang HEBAT..


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...