Selasa, 12 April 2011

rasuk kata

http://phatbeatsandshinypaper.blogspot.com/2009_04_01_archive.html
 ..malam ini sebentar sahaja hujan itu singgah. Sedangkan aku masih mahu mendengar rintihannya, agar ia bisa jadi  irama untuk menitiskan ulas rasa di dalam baris-baris yang kosong ini. Suasana ini mula membiaskan resah untuk jari jemariku menari lincah. Di dalam kesuyian ini aku tidak sedar akan masa yang makin lewat mengalir pantas. Ku curahkan  ia tanpa sesal dan pikir yang panjang. Lalu terpintas tiba-tiba di bawah mesra putih kalimantang ini, keping-keping memori dalam kenangan yang lama tinggal usang.

  Dahulu ...
ya, dahulu aku tidak cukup pantas di dalam menyatakan keputusan dan pendirian. Maka banyak yang peluang bersama ruang  yang datang aku biarkan berlalu tanpa sedar. Aku tahu...
dan aku maklum bahawa tiada lagi berguna untuk menyatakan rasa sesalnya di sini. Setiap kesannya aku telah telan dan aku hadam semuanya. Namun kini nyata 'hidangan' yang sama tersua di depanku, memaksa aku untuk memutuskan sesuatu ke atasnya. Memberikan makna yang wajar untuknya. Kekeliruan yang hadir kini hanya alasan yang sengaja di wujudkan untuk memberi justifikasi sekiranya kali ini aku menolaknya lagi.


www.flickr.com/photos/antoniomer...8568674/
    "Kembara ini makin hampir ke punghujungnya. Segala pinjaman-Nya harus di kembalikan...semuanya. Usah di biarkan sisa yang tinggal ini menjadi debu yang hilang di tiup angin. " bisik Dia.

 " Kelmarin itu sudah tinggal cerita ...ia hanya untuk di hikayatkan. Kenyataannya tidak mungkin dapat kau ubah..sedarlah dan bangunlah dari buaian anganmu..langkah di depanmu yang menanti itu ,harus kau hayunkan dengan kukuh kali ini. Ya ...kau masih bisa jatuh..kau masih lagi bisa luka...tapi engkau masih bisa berdiri. Ya..selagi nafas ini bisa kau hela." sambung Dia lagi.

  Aku dengar bisikan itu. Aku tahu maksudnya. Tidak lebih hanya untuk...AKU.


'aku dengar gemersik dedaun masa yang gugur,
 aku lihat jingga ufuk mengheret mentari masuk,
  namun aku masih memanggung lututku..
   terpesona  ...langsung hanyut

aku bahgia di dalam buaian ini,
  aku bahgia di jerat leka,
 aku tahu semuanya fatamorgana,
   yang lahir di lantai fana,

aku takut dengan usia yang tinggal ranting,
  aku takut dengan gudang yang tinggal kering,
   semuanya menghimpit..menjerut nafasku,
  di sana lembaga hitam tersenyum melambaiku ..


    -Demi masa..!! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Kecuali yang beriman dan beramal soleh.-Surah Al-Asr {1,2,3}


Sabda Kalam 2011

  

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...