Ahad, 3 Ogos 2014

entri lewat HARI RAYA

                                                                 Hari Raya Aidilfitri semestinya membawakan rasa gembira ke dalam setiap muslimin setelah sebulan berpuasa. Hari untuk merayakan kejayaannya. Tapi tahun ini semuanya agak berbeza dengan ramai saudara kita. Dua tragedy , satu dekat  dan satu lagi yang sudah berdekad-dekad tidak usai. Keduanya membawa ‘mood’ yang ‘lain’ untuk kita, aku sendiri merasa berbeza, malah sedikit tidak sangat merasa ‘ meriah’ sebagaimana biasa. Mungkin sedikit terkesan dengan keduanya. Lukanya ikut terasa kan pedihnya. Mungkin juga aku  sudah terlalu ‘tua’ untuk Hari Raya.

Namun untuk semangat dan hiburan di sini ingin aku kenang sedikit kenangan sewaktu kecil berhari raya.

                                                               Kuih raya

                                                      Dahulu tanpa ada kuih muih yang siap dari kilang dan individu yang membuatnya, kuih raya kebanyakan di buat di rumah. Pilihanya juga terhad kepada beberapa jenis kuih tradisi sahaja. Kuih siput, kuih bahulu, kuih gunting, putu beras, putu kacang, dodoi, kuih lidah kucing, kerepek pisang, kerepek ubi dan beberapa lagi kuih yang aku sudah lupakan namanya. Semuanya dibuat secara bergotong royong bersama jiran tetangga. Satu jenis setiap hari, apabila sahaja dekat dengan hari raya.

                                         Aku yang kecil ni akan diberi tugasan untuk memukul telur untuk kuih bahulu atau kek oleh ibu dengan pengacau telur besi berspring yang lebih panjang dari tangan aku di dalam pasu tembikar yang besar hampir meliputi seluruh badan. Dengan memiringkan pasu itu sedikit, aku kepit dengan paha aku yang kecil ni, seakan  memeluk nya dengan seluruh tubuh aku , kemudian dengan kedua tangan aku  henjut sekuat hati telur di dalam pasu itu. letih tambah lagi dengan puasa. Suatu kerja yang rimas, pinta cepat sahaja disiapkan untuk turun ke tanah, main mercun bersama geng yang lain.
                     
                             Kuih siput aku tak suka kerana banyak aktiviti menggetelnya, kekadang nak cepat sampai besar-besar aku buat, lepas tu kena marah dengan Mak. Kuih gunting begitu juga. Nak menggunting seluruh acuannya merimas aku yang kecil dan tak sabar nih. Habis huru hara saiznya dibuatnya aku.
Semuanya kuih-kuih makin hilang digantikan dengan kuih –kuih moden, biskut-biskut  dan kerepek yang segera terus dari kilang. Rindu juga dengan kuih-kuih ni semuanya. baru-baru dapat lihat di rumah yang aku lawat , tidak pulak aku jamah, kerana hanya melihat sambil lewa sahaja, sedikit ralat , aku sendiri sudah melupakan banyak tentang kemeriahan raya.

           Perubahan adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan asalkan ia berlaku dengan baik dan itdak merosakkan.  Sesuatu tentang kuih raya dahulu dan sekarang yang aku lihat. Walaupun dulu tidak  sebanyak sekarang pilihannya tetapi ia dibuat oleh tangan kakak, ibu , nenek, makcik-makcik yang menuang bersama rasa kasih dan sayang, sehinggakan jarang kuih raya yang dijamu tidak dijamah.
Ya itu sajalah dari aku untuk raya yang kali ini, insya Allah mungkinkan ada peluang kita ke Hari Raya yang hadapan pula.
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI , MAAF ZAHIR DAN BATIN.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...