Sabtu, 5 Julai 2014

Ramadan , kecik-kecik dulu

..bulan puasa datang lagi. Banyak memori yang menarik tentang Ramadan ni, terutamanya memori masa masih berhingus dulu. Memori yang paling terkesan adalah sewaktu aku masih bersekolah rendah , keluarga kami belum cukup besar lagi hanya aku dan 2 adik aku. Semasa tu rumah aku masih rumah kayu lama dipusakakan dari arwah atuk yang waktu itu duduk bersama dengan isteri barunya(bukan baru bernikah). Hanya punya dua bilik sahaja untuk aku dan adik aku yang kalau tidak silap aku umurnya 6 tahun, ya..hanya aku yang bersekolah. Memori ini di antara aku darjah 1 hingga 3.
  Nak tergelak juga mengenang kan aku pernah menangis hanya aku terpaksa berjalan kaki balik rumah dari sekolah. Ya lah berpuasa pulak tu. Jauh jugak untuk aku yang masih berhingus dan manja. Kalau tak silap hampir 3 km. Bila diceritakan Mak pada abah  teruk aku dimarahnya tapi taklah kena rotan.
   Kemudian puasa yang yok pagi-pagi bukak periuk , yalah kan kita masih kecik sangat , nak tahan sampai ke petang, ada hari baik okelah boleh tahan, ada hari yang baik, air paip pun hirup sampai tak ingat dunia, trik aku biasanya adalah masa ambik air sembahyang. Tersengih jer , muka ‘kenyang air paip’.
Heh.
    Yang paling dahsyat adalah satu petang ketika aku dengan seronoknya memanjat bersama kawan-kawan,  sambil mengekah buah jambu, jambu padang. Dulu mana ada buah jambu yang banyak jual macam sekarang. Jambu padang ni kecik sedikit dari jambu sekaranng. Tapi kalau yang kuning masak tu, habis dengan bijik-bijiknya sekali kena telan. Nak dijadikan cerita abah tetiba muncul dengan motor cup dia. Berderau darah ..tercampak buah jambu dari tangan. Nasib baik takde yang duk dalam mulut. Aku kurang ingat apa berlaku semasa, tujuan dan sebab dia datang cari aku. Cuma aku ingat aku tak kantoi lah masa tu. Yang bestnya selepas daripada itu makcik yang duduk belah depan pada tempat pokok jambu liar tu panggil pulak aku ngan member lain ni, dibaginya pulak limau bali. Aku dapat dua biji. Yang sampai rumah satu sahaja. Buka limau bali pakai mulut jer, puh pedau dan pahitnya tak usah cakaplah. Ingat sampai sekarang.
    Dulu memang tak  ada pasar Ramadan atau bazaar-bazar ni. Kuih muih pun buat sendiri. Biasanya arwah Mak buat kuih sagu merah dan kuih kaswi yang dilumur pulak dengan kelapa parut. Aku paling suka(and still) buah Melaka kerana gula merah atau gulang kabung yang mencair di dalam mulut apabila sahaja kita mengunyahnya. Lemak dan masin bergaul bersama manis gula tu. Fuh memang nikmat. Bertukar lauk dan kuih sesame jiran tetangga membuatkan puasa dulu lebih mesra dan intim. Mungkin lebih berkah.
    Air rasmi bulan puasa dulu-dulu adalah sirap bercampur selasih dan air laici dalam tin untuk pilihan lebih mewah sedikit. Ada yang rare sedikit seperti air bikarbonat :pilihan biasa adalah mirinda oren atau strawberi. Paling best bagi aku adalah air tebu. Fuh susah masa tu nak dapat air tebu asli. Mana ada mesin macam sekarang. Kebetulan arwah atuk menanam dan menjualnya. Masa dulu air tebu ni jual dalam botol macam orang jual madu lebah tu. So aku ni takda duit. Atuk aku ni bukan berkira tapi dia tak mahu aku malas .. so aku disuruhnya perah sendiri. Mungkin ada yang yang pernah tengok alat perah tebu tradisional ni. Diperbuat dari dua batang kayu. Kayu pertama bulat, diukirkan bahagian tengahnya bulat menirus ke bawah untuk mudah air tebunya mengalir. Bahagian atas (aku gelar jantung) nya dilubangkan untuk kayu yang satu lagi yang akan menjadi penekan dan pemerahnya. Biasanya dari kayu yang siap diketam saiz 3kali5 inci atau penukang  panggil kayu alang rumah. Banyak sangat kerjanya , kena buat berdua untuk aku yang kecik nilah masa tu. Terangkat kaki aku sekali untuk tekan kayu tu, siap duduk lagi :untuk memastikan setiap ounce jus nya keluar dari batangnya. Hasil nya ; memang terbaik. Sampai nyanyi balik rumah dengan sepupu aku. Dua hari jugaklah berjamu air tebu. Klasik betul.
  Semuanya mudah dan senang sekarang. Dengan bazaar yang bersusun banyak, ditempat aku ni ,yang berdekatan sahaja 3 bazar Ramadan. Banyaknya pilihan. Banyaknya peluang untuk berlaku pembaziran. Perkongsian sesame jiran pun dah kurang. Keberkahannya? Itu mungkin aku tidak dapat komen. Apapun setiap tahun Ramadan kita sambut dengan meriah, program agama pun makin banyak dan pelbagai sekarang -itulah kemajuannya berbanding dengan zaman aku kecik dulu. Paling menjadikan Ramadan kali ini lebih baik dari yang lepas;kata ustazlah.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...